IT-relaterat

L. Bertil Jönsson

Karlskoga, Sweden

 

Egna erfarenheter blandat med reflexioner över vad som händer i IT-världen

 

180726

Konstaterar att mina nya Apple iPods fungerar alldeles utmärkt och sitter som gjutna i öronen. Mycket lätta att koppla in mot iPhone och iPad. Inga svårigheter mot PC'n heller men inte lika smidigt som t ex Bose35-lurarna. Utmärkt ljudkvalitet för tal och acceptabelt för den typ av musik jag brukar lyssna på. Avkänningen av en eller bägge lurarna i öronen fungerar endast mot andra Appleprylar.

 

180624

Sålde idag min Mac Book Pro 13" 2017 därför att den inte längre fyller något behov för mig, inte ens som reservdator. Undrar vad som kan få mig att ännu en gång investera i en ny Mac-dator?

 

180411

Det har nu gått ett halvår sedan köpet av en MacBook Pro 13" och min uttalade ambition att den skulle vara min huvuddator. Det blev inte så. MacBook Pro visade sig vara en ergonomisk katastrof för mig och jag lyckades inte lära mig att skriva på den. Ett misstag var att jag valde modellen med "touch bar". Denna, tillsammans med den stora styrplattan, medförde att jag ofta fann mig skriva på något annat ställe i texten än där jag borde vara. Jag hade då oavsiktligt råkat nudda vid styrplattan eller "touch bar". Det klickande tangentbordet störde mig och ännu mer dem som måste sitta nära mig. Tangenternas stumma anslag medförde att jag snabbt fick ont i fingertopparna. MacBook Pro är utrustad med 4 st usb-c portar, inga andra portar eller anslutningar finns. Detta för med sig att jag alltid måste ha med mig en uppsättning donglar för kunna ansluta olika tillbehör - hur praktiskt är det? Dockad mot skärm/tangentbord/mus blir datorn otäckt varm, även när den inte används.

Konsekvensen av allt detta blev att MacBook Pro'n blev liggande och min gamla Surface Pro fick fortsätta som huvuddator tills den nyligen ersattes av en Thinkpad X380. Denna har jag kompletterat med en iPAD Pro 10,5". MacBook Pro'n har degraderats till 2:a dator - ehuru en mycket förnämlig sådan men ändå sorgligt!

 

171111

Som ny huvuddator har jag valt en MacBook Pro 13". Jag behåller Surface Pro med Win10 men nu som andradator. För hantering av adressbok, kalender, att-göra-lista etc. väljer jag iCloud och lämnar således Exchange. Det blev enklare så. Den klassiska frågan om Mac eller PC verkar vara reducerad till att handla om tycke och smak. Om någon frågar mig kan jag argumentera för att Macen är enklare att lära sig och underhålla jämfört med PC'n. Men det är inga stora skillnader.

 

170709

Efter bara tre år ersätter jag Bowers & Wilkins A7 högtalaren i arbetsrummet med en Yamaha NX-N500. Inte så att B&W-högtalaren lät dåligt, när den fungerade. Men airplaygränssnittet tvärhängde sig irriterande ofta och högtalaren behövde då sättas upp från början. Vanligaste orsaken till tvärhängning var att jag slog ihop datorn utan att först ha stängt av musiken vilket givetvis orsakade ett okontrollerat avbrott i streamingen till högtalaren som den inte kunde hantera. Men den hade fler irriterande egenheter och efter tre år fick jag nog.

 

170705

Ett halvår med Surface Pro och Windows 10 som huvuddator har lärt mig följande:

  • Windows 10 är ett trevligt datoroperativ, tillräckligt stabilt för att kännas tillförlitligt och med acceptabelt stöd för pekskärm.
  • Mitt förstahandsval hade inte varit Surface Pro med Type Cover om jag bara varit ute efter en smidig, bärbar dator.
  • Som surfplatta är Surface Pro förhållandevis klumpig jämfört med t.ex. en iPAD. Även om tekniken skulle utvecklas så är utbudet av appar i Microsoft Store bedrövligt.

Sommarens lilla IT-projekt för mig blir därför att byta huvuddator och släppa tanken på att datorn också skall fungera som surfplatta. Surface Pro var för mig ett spännande nytänk som jag bara måste testa. Tyvärr höll inte konceptet fullt ut - för mig.

 

170218

Vid årsskiftet blev jag klar över att internetavbrotten i hemmet orsakades av routern AirPort Extreme som därför har bytts ut mot en ASUS Rt AC68u. Därefter har hemmets wlan och internet fungerat problemfritt. ASUS routern hanterar Time Machine backup på samma sätt som AirPort Extreme.

De senaste månaderna har jag alltmer använt en PC, Surface Pro 3, i stället för min MacBook Pro. PC'n har successivt övergått att bli min huvuddator därför att den svarat upp mot mina behov på ett bättre sätt än Macen. Därmed har Macen blivit överflödig och idag sålde jag den.

 

161225

Att synka kalender, kontakter, anteckningar och att-göra lista mellan Mac och PC verkar vara svårt. Apples iCloud för PC har fortfarande så stora brister att jag bedömer den som otillförlitlig. Sedan någon månad tillbaka använder jag MS Exchange server för att synka kalendrar, kontakter, anteckningar och att-göra listor mellan familjens Macar (med standardprogrammen), PC-datorer (med Outlook 2016), iPhones och iPads. I Applevärlden är det lätt att välja vilken molntjänst man vill synka mot men jag har inte hittat motsvarande funktion i Windows (jo, den finns i begränsad omfattning i de med Win10 medföljande apparna Kalender och Kontakter).

Nu återstår att se hur MS Exchange hanterar det hela. Min tolerans mot brister i synkningen är låg.

 

161001

Uppgraderade till IOS 10 och MacOS 10.12 vilket gick både smidigt och problemfritt. Passade på att byta inloggningslösenord i både PC'n och Macen. Gick också smidigt. Men... MS programmen i mina olika Appleprodukter krävde, vart och ett, förnyad inloggning och, betr mailklienterna, nya appspecifika lösenord. Osmidigt!

 

160417

Hustrun bytte sin fem år gamla MacBook Air till en maxutrustad MacBook Pro och jag fick tillfälle att testa Apples program för att sätta upp en ny dator. Eftersom vi använder Apple's Time Machine var det naturliga valet att den nya datorn skulle sättas upp från backupen. Jag valde återföring av allt. Efter ca 10 timmar var processen färdig och installationsprogrammet presenterade en flera sidor lång lista över allt som inte gått att överföra, mest licensbelagda program verkade det som. Hur-som-helst så fungerade datorn direkt. Mail, Kalender, Kontakter, Påminnelser, Meddelanden, Facetime, skrivbordet etc, allt var på plats och fungerade perfekt! Microsoft office behövde återställas manuellt men eftersom familjen har en Office365-prenumeration gick även det elegant.

Sammanlagd arbetstid för att byta dator blev ca 2 timmar. Snyggt!

 

160306

Några månader har gått sedan uppgradering till El Capitan. Nu är vi uppe i OSX11.3 och Macen är återigen hyfsat stabil. Den blev egentligen tillräckligt stabil redan efter OSX11.2. Med facit i hand hade det varit bättre att vänta 2-3 månader med uppgraderingen till OSX11, på samma sätt som det lönat sig att vänta med uppgraderingarna till OSX10, OSX9 etc. Varför skall det vara så svårt att vänta...!

 

151011

Uppgraterade till IOS9 och OSX11 El Capitan så snart de blev tillgängliga. Efter bara några dagar följdes IOS9 av 2 mindre uppdateringar. Både phonen och paddan har fungerat tillfredsställande efter uppgraderingen, d.v.s. jag har inte upptäckt något fel som medfört att det inte gått att göra det jag brukar på enheterna.

Värre är det med OSX11 på MacBook Pro (2014). Där var det flera funktioner som blev instabila eller dysfunktionella, t ex Office 2016, utskrifter från Förhandsvisning, OneDrive etc. Så nu är det bara att hoppas att framtida uppdateringar löser problemen. Under tiden tjänstgör min PC (Surface Pro 3 under Windows 10) alldeles utmärkt som reservdator!

150909

I dag hölls åter ett Apple Event, denna gång i Bill Graham Civic Auditorium i San Francisco med plats för 7000 pers. Kul show, Applerepresentanter presenterade sedvanligt nya och uppdaterade produkter och särskilt inbjudna appmakare fick presentera nya appar för att visa hur kraftfull den nya hårdvaran är. T ex visade Microsoft hur man kunde bli effektivare i MS Office för iPAD med den nya Apple pencil. Mellan presentationerna lallar Apples CEO Tim Cook omkring på scenen för att introducera nästa presentatör.

Tycker att dessa event alltmer känns som ekon från gamla tider. När den karismatiske Steve Jobs stod på scenen fanns det en magisk aura kring evenemangen som applefansen älskade och som även icke applefans nog kunde uppskatta. Nu är magin borta med undantag av när inspelade avsnitt av Chief Design Officer Sir Jonathan Ive's teknikpresentationer visas. Då kan jag känna en fläkt av den gamla mystiken.

 

150720

Jag gillar nya Office 2016 för OSX! Word, Excel och PowerPoint har fått en ordentligt översyn av användargränssnittet. Kompatibiliteten med Office 2013 för Windows är utmärkt. Mitt favoritprogram sedan 2003 är OneNote - enligt min uppfattning marknadens bästa "note-taker" - är fortfarande något nedskalad jämfört med Windowsversionen.

Forfarande är inget gjort för att underlätta en övergång till Outlook. Och varför skulle jag vilja lämna Apples Mail, Kontakter, Kalender, Påminnelser och Anteckningar och använda Outlook? I Windows använder jag Outlook och är huvudsakligen nöjd med synkningen över iCloud med Apples Mail, Kontakter, Kalender och Påminnelser.

 

150716

Har använt MS Surface Pro 3 (I5, 8, 256) med Type cover under några månader och kunnat konstatera att den funktionsmässigt ersätter både läsplatta och dator. Den låga vikten, ca 1,1 kg inkl type cover, gör den mycket portabel - alltså ett utmärkt reskit. Nätadaptern har förtjänstfullt även en USB port för laddning av mobilen. Datorn har ett inbyggt stöd som kan fällas ut och ställas i valfri vinkel. Stödet är väl fungerande och bidrar till en flexibel användning. Skärmtangentbordet går förvånansvärt bra att skriva på medan tangentbordet (och styrplattan) i Type cover är tveksamt acceptabelt. Datorn med Type cover går att ha i knäet men är enklare att hantera på ett bord. Den medföljande pennan fungerar utmärkt och skisser eller handnoteringar går lätt att göra. Man kan bekvämt vila handleden mot skärmen medan man skriver/ritar med pennan. Pennan stöds dessutom på ett utmärkt sätt av de viktigaste programmen. Prestandamässigt har jag inte märkt några besvärande begränsningar.

Jag väljer gärna Surface Pro 3 när jag går till ett möte. Datorn placerar jag så att den nästan ligger framför mig på konferensbordet. Därmed får jag en bra läsvinkel och blir inte avskärmad från övriga mötesdeltagare. Jag använder MS OneNote där jag lagt in alla handlingarna som berör mötet och kan därmed snabbt bläddra fram aktuell handling. Under mötet antecknar jag i OneNote (oftast på skärmtangentbordet) invid möteshandlingarna.

Som produktidé är Surface Pro 3 mycket intressant och det skall bli spännande att följa hur Apple och andra datortillverkare kan utveckla denna idé!

 

150316

Noterade att mina senaste inköp från Apple skulle ha kostat drygt 9000 kr mer idag än när de genomfördes 150215. Då handlade jag två MacBookPro och en iPhone. Eftersom jag tyckte priset var högt redan vid köptillfället så kan jag bara konstatera att det inte blivit något köp med de nya priserna.

 

150117

Kollade åtkomstsäkerheten av informationen i OneNote. Konstaterade att det inte finns någon lokal arbetskopia av Anteckningsböckerna vare sig man är Mac- eller PC-användare. Anteckningsböckerna (cachelagrade) synkas mot OneDrive där arbetskopian finns i mappen Dokument. På PC'n tas säkerhetskopior med lokal lagring av Anteckningsböckerna. Man kan välja intervall och antal kopior som skall sparas. Som PC-användare kan jag således känna mig rimligt trygg - det skall hända mycket om informationen går förlorad. I Macen är det mer tveksamt. Där är man helt beroende av att kunna ladda ner sina Anteckningsböcker från nätet när man t ex byggt om sin dator eller köpt en ny. Normalt räddas man som Macanvändare av Time Machine men tyvärr inte i detta fallet. (OneNote fungerar inte mot Time Machine.) Det borde vara enkelt för Microsoft att implementera samma backupfunktion av OneNote på Macen som den som finns i PC'n.

 

141216

Efter flera prov migrerade jag från Dropbox till MS Onedrive med ca 200 GB data och från Evernote till MS Onenote med drygt 2000 "dokument" i både PC- och Macmiljön. Migreringen av lagringstjänsten gick nästan problemfritt (av 16000 filer hade ca 30 otillåtna namn som smidigt identifierades av Onedrive för korrigering). Migreringen till MS Onenote tog några timmar att få till, trots hyfsat stöd av OneNote Batch som beskrivits nedan (141205). Nu återstår att se hur de här koncepten håller i en fortvarighet.

 

141207

Dropbox har alltid varit det självklara valet för mig när det gäller molnlagring trots ett högt pris. Historiskt - och med kniven på strupen - har dock Dropbox alltid anpassat sig till konkurrenternas prisnivåer men, i stället för att sänka priset, valt att öka den tilldelade lagringsvolymen. Kvaliteten på tjänsterna som Dropbox levererar är dock hög. Min senaste jämförelse mellan Dropbox och Onedrive (november 2014), visade att Dropbox fortfarande dansar runt Onedrive ungefär som MacOSX dansar runt Windows.

Betr Onedrive är min uppfattning att det nu går att ladda upp 150 GB, ganska långsamt men stadigt. Synkningen - t.ex. ett dokument som ändras - går mycket snabbare, nästan lika snabbt som i Dropbox. Så var det förvisso inte senast jag testade OneDrive/Skydrive i augusti 2013. Då gick det besvärande långsamt efter 30 GB och efter 50 GB tog det i praktiken tvärstopp!

Konstaterar därför att Onedrive nu skulle kunna vara ett alternativ för mig!

 

141205

Sedan några år tillbaka använder jag privat Evernote som standardprogram för anteckningar och dokumentlagring, typ underlag till möten. Programmet fungerar väl men har med nya utgåvor belastats alltmer av bloat och bells&whistles.

Microsoft har det senaste året tydligt satsat på Applemiljön och erbjuder sitt förnämliga anteckningsprogram Onenote gratis till Macanvändarna. Efter några veckors test av Onenote för MacOS konstaterar jag att programmet nu är ett klart alternativ för mig!

Eftersom Onenote inte kan importera anteckningar från Evernote provade jag några konverteringsalternativ och fastnade för "OneNote Batch". Detta program importerar anteckningar (text) från Evernote bra men placerar alla bilagor/insticksfiler sist i dokumentet. Ett dokument med många bilagor/insticksfiler fordrar alltså en del redigeringsarbete för att bli användbart i Onenote. Men det verkar vara en acceptabel arbetsinsats om man som jag vill bort från Evernote.

 

141021

Uppgraderade min MacBook Air till OSX.10 "Yosemite". Uppgraderingen gick problemfritt. Den utlovade möjligheten att skicka SMS till alla via iPhone (som behövde uppgraderas till IOS 8.1) krånglade när datorn skulle länkas med iPhonen. Med hjälp av tips och anvisningar på nätet fick jag det att fungera.

 

140917

Uppgraderade min iPAD och iPhone till IOS8. Uppgraderingen gick helt problemfritt och alla utom en av mina appar fungerade efter uppgraderingen. Klockrent Apple!

 

140829

Dropbox meddelade att jag tilldelats 1 TB lagringsutrymme för samma pris som jag betalade för 100 GB. Dessutom har programmet kompletterats med några viktiga funktioner varav möjligheten att kunna begränsa länkars livslängd är den jag uppskattar mest.

Men 1 TB är långt över vad jag efterfrågar så därför kommer jag att fortsätta leta efter alternativ! Tidigare letade jag efter mer kostnadseffektiva alternativ eftersom 100 GB som Dropbox då erbjöd inte räckte och var dessutom nästan 10 gånger dyrare än vad konkurrenterna erbjöd. Efter att ha utvärderat bl.a. MS Onedrive och one.com's Bix är jag dock beredd att betala mer för Dropbox...

 

140329

Microsoft erbjuder nu Word, Excel, Powerpoint och Onenote gratis till iPad med det lilla förbehållet att man behöver en Office365 licens för 800 kr/år för kunna använda programmen till annat än att läsa... Stolligt!

 

140314

Noterade att Google sänkt priset för drive-lagring till 120$/år för 1 TB. Idag betalar jag ungefär samma summa till Dropbox men får då bara 100 GB i lagringsutrymme. Eftersom 100 GB inte räcker för mig och jag inte är villig att betala mer än jag gör så måste jag bara testa om tjänsten faktiskt funkerar. Förhoppningsvis kommer Dropbox också med något trevligt erbjudande i närtid.

 

140204

I dag meddelades att styrelsen för Microsoft utsett Satya Nadella till ny VD efter Steve Ballmer. Bill Gates blir rådgivare till nye VD:n med titeln teknisk rådgivare. Ny styrelseordförande blir John Thompson. Satya Nadella är född 1967 i Hyderabad i Indien och började sin anställning på Microsoft 1992.

Steve Ballmers ledarskap med starkt fokus på internkonkurrens (stack ranking) har medfört att Microsofts olika delar motarbetat varandra - företagets produkter hänger helt enkelt inte ihop. Stack ranking systemet togs bort i slutet av 2013 och nye VD:n säger att han skoningslöst ska ta bort alla hinder för att Microsoft skall bli ett innovativt företag igen.

 

131219

Kompletterade min iPad mini med den nya iPad Air. Jag instämmer helt i den överväldigande kritiken och Apple har ytterligare befäst sin dominas på marknaden för surfplattor. Fortfarande anser jag att vikten är för hög: max 200 gram om jag får önska. Om ytterligare 3-4 generationer är vi där, alltså år 2017, spår jag. Ändå är iPad Air en fantastisk produkt (hw+sw) som i alla avseenden känns genomarbetad.

 

131120

När jag ända var i uppgraderingstagen bytte jag även min MacBook Air mot den senaste varianten med Intelprocessor med Haswellarkitektur och 512 GB flashdisk. Jag kan inte tänka mig att en bärbar dator kan bli smidigare än Apples Airmodeller i MacBookserien. De kopieras ju också flitigt av världens alla datortillverkare. Datorbytet kunde varit enklare men denna gång beslutade jag mig för att följa de bifogade anvisningarna. Det visade sig inte vara så enkelt men efter några timmars arbete och 10-talet timmars väntan hade jag ändå genomfört datorbytet - då hade jag helt frångått de bifogade anvisningarna. Därmed inte sagt att anvisningarna är felaktiga men de fordrade ett kablage som jag vid överföringstillfället inte hade tillgång till.

 

131024

Uppgraderade min MacBook Air till OSX 10.9 "Mavericks" och min iPad mini till IOS 7. Uppgraderingarna var kostnadsfria och gick helt problemfritt. Efter några timmars botaniserande bland alla nya funktioner kände jag mig nöjd med det jag såg. Några av de nya funktionerna ser jag fram mot att börja använda, andra kan jag avvara.

Synkningen (via iTunes) mellan iPad mini och MacBook krånglade och efter några timmars arbete återstod bara att helt ta bort musikbiblioteket från iPaden. Måste alltså vänta på kommande uppdateringar av IOS 7/OSX 10.9 innan jag kan återföra musikbiblioteket till iPaden.

 

130903

Meddelades att Nokia säljer sin mobiltelefonverksamhet till Microsoft för 7,2 miljarder USD. 32000 Nokia-anställda, varav 4700 jobbar i Finland, överförs till Microsoft. Affären väntas bli klar i början av 2014. Avgående Microsoftchefen Steve Ballmer har hittills inte gjort sig känd för träffsäkra uttalanden om mobiltelefonbranschen så oddsen för att Microsoft lyckas vända Nokias starkt nedåtgående försäljning skulle jag inte satsa något på.

 

130901

Efter ett drygt halvår med en Lenovo ThinkPad 230/Windows 7 som andradator och komplement till min Mac-miljö, konstaterar jag att detta var fel väg för mig. Konceptet krävde mer tid för underhållsåtgärder på PC'n än jag förutsåg. Jag släpper tanken på en andradator och nöjer mig med att min information och viktigaste vertyg finns i "molnet" om jag händelsevis skulle förlora min ordinarie dator (MacBook Air 13").

 

130814

Stängde ner mitt ADSL modem och ersatte tjänsten med ett internetabonnemang via husets fibernät. Noterade att Telia sänkt priset på ADSL+telefoni med 100 kr/mån vilket också implicerade en övergång till IP-telefoni. Även jag fick del av sänkningen efter att ha påpekat förhållandet i den lokal Teliabutiken. Det hade varit trevligt om jag fått del av sänkningen utan att behöva besöka Teliabutiken!

 

130813

Kuskade runt med husvagn i Hälsingland och Jämtland under 7 veckors sommarsemester. Konstaterade att flertalet mindre orter i dessa bygder fortfarande bara har 2G (Telia) - om man överhuvud taget får någon nätkontakt. Nedladdningshastigheten kom sällan över 80 kb/s, normalt 50-70 kb/s vilket i dagsläget i praktiken är oanvändbart, möjligen med undantag för mailväxling. I de lite större orterna fanns 3G och undantagsvis även 4G. Molntjänster? - glöm det!

 

130515 (130611)

När säkerhetsprogram testas rankas MS Security Essentials ofta lågt med omdömen typ "bättre än inget". Eftersom jag inte kan något om virusskydd vill jag prova en "testvinnare" och valde Norton 360. Återstår att se om det fungerar bättre än det jag provade senast (Kaspersky, se 130422).

 

130512

Efter upprepade problem med Firefox ersätter jag denna med IE i PC'n. Vill därmed inte avfärda Firefox utan vidare - det kan likaväl vara jag som missat någon inställning... Samtidigt är jag benägen att avfärda produkter som inte ger en tillfredsställande användarupplevelse med defaultinställningarna.

 

130422

Tröttnade på konstiga meddelanden från mitt antivirusprogram (Kaspersky) och tog bort det från PC:n. Provar med MS brandvägg och antivirus ett tag även om de ligger lågt i tester.

 

130414

Sista steget på min väg mot plattformsoberoende togs idag när jag bytte webeditor från Sandvox till One's webeditor. Sandvox är en alldeles utmärkt webeditor som fungerar problemfritt men finns bara för OSX.

One's webeditor blev en positiv överraskning. Överskådlig och intuitiv var den lätt att komma igång med. Det tog ca en timme att föra över materialet från Sandvox till One's editor (ej länkar - alla länkar fick återknytas manuellt). Så här lätt har det aldrig varit att byta editor för mig!

 

130302

Kom inte åt mina anteckningar i Evernote. Efter en stunds letande hittade jag följande notis på Evernotes blog:

Evernote's Operations & Security team has discovered and blocked suspicious activity on the Evernote network that appears to have been a coordinated attempt to access secure areas of the Evernote Service. As a precaution to protect your data, we have decided to implement a password reset. Please read below for details and instructions…

Att synkning och molntjänster etc. temporärt spärras av säkerhetsskäl är helt OK. Men jag kan helt enkelt inte acceptera att information som jag äger och som ligger på min egen dator stängs för mig.

 

130228

Tyvärr gick det inte särskilt bra att ha två olika Officeutgåvor installerade samtidigt så det nya Office 2013 åkte ut igen.

 

130225

Installerade MS Office Professional Plus 2013 på min PC. Installationen gick acceptabelt. Ytligt sett är skillnaden mot 2010 års utgåva kosmetisk.

 

130217

Omnioutliner är den applikation jag använt mest frekvent. Jag har huvudsakligen använt den som anteckningsbok för mötes- och dagboksanteckningar och lagring av möteshandlingar. Applikationen har dock inte utvecklats i takt med mina förväntningar (plattformsoberoende, molnbaserad). Därför har jag ersatt den med Evernote som för tillfället uppfyller mina förväntningar. Det tog många timmar att föra över informationen med "klipp- och klistra" metoden - att kunna exportera/importera var bara att glömma!. Med Evernote har jag nu tillgång till mina anteckningar i de flesta plattformar och har dessutom fått avsevärt bättre exportmöjligheter.

 

130124

Idag fick jag för 6:e gången en påminnelse från Microsoft att uppgradera till Win8 för ett reducerat pris. Varför skulle jag göra det? Min PC har ingen pekskärm och inte heller något specialanpassat Win8 tangentbord som tydligen är senaste mode i Windowsvärlden. Därmed inte sagt att Win8 behöver vara dåligt. Det var inte MS Office 2007 heller men det var ändå (mycket) svåranvänt för många användare som var inkörda på tidigare utgåvor - åtminstone inledningsvis.

Redaktören Martin Appel skriver i nr 1 av "PC för alla" 2013 apropå hur man kan undvika att PC'n blir "trött", att "jag brukar göra en ren ominstallation av mitt Windows en gång per år (även om jag inte byter operativsystem), och jag brukar märka en markant förbättring."

Kanske borde det stå en varningstext på alla PC: "Kom ihåg att Windows behöver ominstalleras varje år för att din dator inte skall bli trött!"

 

121226

Installerade Spotify med ett Premiumabonnemang på Macen och på iPad. Fungerar perfekt!

 

121126

Konstaterade att min 10 dagar gamla HP-dator inte uppfyllde mina tekniska baskrav. Inhandlade därför ytterligare en PC, en Lenovo Thinkpad mod X230. Denna dator krävde en del handpåläggning för att överhuvud taget starta med Windows 7. Med kvalificerad assistans kunde dock datorn startas och ett någorlunda stabilt drifttillstånd etableras. Inmatning av emailkonton i Outlook och installationen av Dropbox gick någorlunda smärtfritt. Inställningen av MS Office tog någon timme men därefter var jag igång!

 

121116

Inhandlade en bärbar PC av fabrikat HP mod 4330s med 13" bildskärm av en lokal datorhandlare, Etab data i Karlskoga. På handlarens rekommendation utrustades datorn med MS Office 2010 "Hem och Småföretag" samt Norton Antivirus. Hela paketet kostade 7800 kr varav 400 kr utgjorde installationsavgift.

Efter uppackning konstaterade jag att datorn var solkig - förmodligen fick jag butikens demonstrationsexemplar. När jag startade datorn gick fläktarna direkt upp på högvarv. Ljusstyrka och ljudvolym gick inte reglera. Hårdvaran var alltså inte i kontakt med programvaran för maskinstyrningen. MS Office och Norton Antivirus hade installerats, det senare dock felaktigt eftersom "Åtgärdscenter" efterfrågade ett antivirusprogram. Etc, etc. 
Efter återställning av datorn till fabriksinställningarna och återinstallation av MS Office (Norton Antivirus gick inte att återinstallera eftersom installationsnyckeln, "Product key", var oläsbar) så fungerade datorn acceptabelt.

 

121104

Lämnar "ToDo" och backar tillbaka till "Påminnelser". Blev störd över ToDo's uppdateringar av iPad/iPhone apparna till en produkt som jag inte vill ha "ToDo Pro". Tappade helt enkelt förtroendet för ToDo.

 

121030

Efter 10 dagar med one.com's synktjänst backar jag tillbaka till Dropbox. När one-com's synktjänst får mogna blir det säkert en bra produkt men just känns inte programmet tillräckligt stabilt för att jag skall känna mig trygg. Jag gillar inte heller det grafiska snittet - alltför PC-likt.

 

121021

Konstaterar att one.com's synktjänst fungerar - om än bristfälligt. Det krävdes 2 omstarter för att få upp de filer jag vill synka, ca 70 GB. En mapp som synkprogrammet skapat fylldes med ca 10 GB kopior av några av de filer som skulle synkas. En omfattande logg beskrev att det mesta gått snett…

Men faktum är att att efter ca 4 dygn fanns alla filerna "i molnet", lätt åtkomliga från både iPad och iPhone. Supporten hos one.com meddelade att jag kunde ta bort de kopior som skapats i synkprogrammets mapp (de borde ha tagits bort automatiskt...). Helt klart den mest intressanta funktionalitet som jag hittills provat: rakt på sak och helt befriad från lull-lull! Men det känns mer som en beta än som en skarp utgåva.

 

121013

I mitt sökande efter en vettig molntjänst för synkronisering har jag nu kommit till one.com. Deras spec uppfyller helt mina krav och eftersom jag har flera års erfarenhet av leverantören så skall jag nu prova deras synktjänst.

 

120902

Bytte till webeditorn Sandvox från Karelia. Inte lika kompetent som min tidigare editor Rapidweaver men betydligt enklare att hantera. Övergången till Sandvox gick smidigt.

 

120804

Uppgraderade mitt mobila internet till 4G. Fick en mobil WLANrouter (Huawei E589) på köpet. Denna visade sig fungera utmärkt!

 

120730

Uppgraderade MacOS på min MacBook Air till version 10.8 ”Mountain Lion”. Uppgraderingen var helt odramatisk och kunde genomföras utan problem. Har inte noterat något funktionsbortfall eller fått någon obehaglig överraskning efter uppgraderingen. Konstaterade att det trådlösa gränssnittet åter fungerar som det skall! Särskilt uppskattar jag att Kalendern försetts med veckonummer.

 

120622

Efter senaste uppdateringen av MS Skydrive provade jag tjänsten mer seriöst. Jag köpte 100 GB och startade därefter en överföring av mitt arkivmaterial, ca 70 GB (20000 filer). Konstaterade snabbt att vissa tecken i filnamnen gav felmeddelande, bl.a. ”/”. En genomkörning av alla filer i ”File Renamer” fixade enkelt denna anpassning till Microsoftvärlden. Överföringen till Skydrive gick mycket långsamt, efter ca 50 timmar hade bara 10 GB förts över. Ett dygn senare hade ingen ytterligare överföring skett utan att någon indikator visat på fel. Startade därför om Skydrive. 25 timmar efter omstarten hade bara ytterligare 1,2 GB förts över. Då gav jag upp och konstaterade att tjänsten ännu inte är något för mig.

 

120511

Har använt Dropbox sedan ca 2 år tillbaka. Är mycket nöjd med tjänsten som fungerar oklanderligt. För ca 1/2 år sedan gick jag upp till 100 GB lagringsvolym och betalade 199 USD för 1 år. Nu har jag provat Microsofts Skydrive, en molnlagringstjänst som är mycket lik Dropbox, fast till 1/4 av priset. De första apparna för Skydrive uppvisar några defekter/instabiliteter som förhoppningsvis kommer att rättas till i kommande utgåvor. Det skall bli kul att se vilket motdrag Dropbox kommer med. Att sänka priset med 75 % kommer inte att räcka om företaget skall överleva.

 

120422

Har använt iPad 3:e generationen under ca två veckor. Mycket imponerad av bildskärmen. Övergången från iPad1 kunde fungerat bättre, bl.a. behövde alla lösenord matas in på nytt. Har installerat program för bild- och filmredigering (bl.a. iPhoto och iMovie), vilket jag inte kunde i min gamla iPad1. Kan inte påstå att jag är imponerad - det fungerar men inte mer. Som ren läsplatta fungerar iPad mycket väl bortsett från vikten. En läsplatta borde inte väga mer än 150 gram - iPad 3:e generationen väger 3-4 ggr mer vilket gör den tröttsam att hålla. Känns fortfarande som ”kul att ha men inte behövs egentligen inte”.

 

120202

Uppdaterade MacOS till version 10.7.3. Det borde jag inte gjort eftersom datorn därmed blev påtagligt instabilare. Mac-förstå-sig-påarna hävdade att om man jag gör uppdateringen på ett annat sätt än det av Appe förordade så skulle allt bli bättre… Efter några dagar ändrade Apple uppdateringsrutinen men då var skadan redan skedd hos många Mac-användare. Tråkigt att Apple inte har bättre kontroll än så på sina uppdateringsrutiner.

 

120115

Installerade Windows 7 i en första generationens MacBook Air 11” som på så vi kanske kommer till nytta igen. Installationen som även omfattade MS Office 2010, gick smidigt. Positivt att Microsoft äntligen erbjuder ett eget virusskydd som är väl integrerat i det befintliga datorskyddet. Det gjorde det lätt att installera en Bonjourskrivare (Canon IP4600) - en process som tidigare fordrade djupdykning i inställningarna av brandväggen för att etablera ett undantag.

 

120109

Är mycket förtjust i min 11” MacBook Air men tvingades konstatera att skärmen är för liten för passa min syn trots alla fina hjälpmedel som Apple erbjuder. Jag byter alltså till 13” varianten av MacBook Air och hoppas att den kommer att fungera bättre för mig. När jag jämför 11”- och 13”-datorn konstaterar jag att den senare känns betydligt klumpigare. Vikten utgör däremot ingen besvärande skillnad. Tror att jag skulle trivas bättre med det gamla 4:3-formatet men detta alternativ erbjuds inte just nu. Kanske en fråga om mode?

 

111127

Min huvuddator är nu en 11” MacBook Air. Möjligen är bildskärmen i minsta laget för det jag oftast använder datorn till men just nu har jag gett datorns smidighet och portabilitet prioritet - fullvärdig funktion, hyfsat kraftfull, storlek/tjocklek som en veckotidning och ca 1 kg är en gammal dröm som nu förverkligats. Bildbehandling och redigering av bildsidor går visserligen att göra i denna dator men bildskärmen är för liten för att det skall vara praktiskt så jag _kommer framledes att vara beroende av en dator med större bildskärm för mina fotoprojekt..

 

111123

Har lagt över mitt iTunesbibliotek (85 GB) till en 11” MacBook Air. Visningsbara bilder synkar jag via Dropbox. Håller alltså just nu på att fullborda det jag planerade 110915.

 

111031

Försökte köpa en ebok på Adlibris men misslyckades trots förstklassig support från Adlibris. För krångligt, tycker jag. På Applestore är det mycket enkelt att köpa böcker. Alltså avstår jag från Adlibris tills företagets böcker finns på Applestore eller kan köpas utan krångel.

 

111023

Uppdaterade hustruns MacBook Pro, iPhone4 och iPad2 till senaste operativutgåva och startade iCloud på alla enheterna. Fungerade klockrent!

 

111020

Tillbringade flera timmar med att få iCloud att fungera som jag vill. Förmodligen hade jag inte behövt lägga ner någon tid alls om jag från börjat använt guiden för migrering från Mobile.me till iCloud. Det gjorde jag nu inte och därmed blev det en del problem.

Är nu igenom uppgraderingen till IOS5 resp. OS10.72 samt migreringen till iCloud. Allt tycks fungera bra.

 

111017

Installerade IOS5 på min iPhone 3GS. Det gick bättre än med iPaden men inte problemfritt. Konstaterade att mina bokmärken hamnat oordning och att samtliga ”Anteckningar” raderats. Eftersom både bokmärkena och anteckningarna synkas mellan mina datorer och i-devices så hade skadan kopierats mellan dessa apparater innan jag hann reagera. Det blev övertydligt att det inte bara är det man vill som synkas…

 

111013

Installerade OS10.72 på min standarddator (MacBook Pro) och IOS5 på min iPad(1). Den förstnämnda installationen gick problemfritt medan iPaden kraschade - jag måste återställa den till fabriksinställningarna och börja om på ny kula. Därefter fungerade även den - men det tog ett drygt dygn att lägga tillbaka all information.

 

111012

Installerade OS10.72 på min MacBook Air. Känns inte helt stabilt men alla applikationer tycks fungera. Enstaka problem med att systemet känns som sirap. Har inte vågat koppla på iCloud som är den stora förändringen.

 

110915

Bytte idag till den uppdaterade versionen av MacBook Air 11”. Bytet gick lättare än någonsin - i nästa steg borde jag inte behöva involvera mig alls i överföringen av data mellan datorerna. Konstaterade att några program från App Store (Adobe Photoshop Elements 9 och RapidWeaver) inte kunde startas i nya datorn utan fick av- och återinstalleras. Min nya dator har tillräckligt med sekundärminne för att jag skall få plats med iTunesbiblioteket, alla mina databaser och en Windowspartition. Därmed kan jag renodla min MacBook Pro 15” mot bild-/filmredigering. Åtminstone tänker jag så just nu…

 

110821

HP meddelade i veckan att man planerar att göra sig av med sin PC-verksamhet och avveckla WebOS som ingick i det nyligen genomförda köpet av Palm. Beskedet var väl inte helt oväntat. Köpet av Palm var uppenbarligen en felsatsning. I stället planeras ett köp av engelska Autonomy. Vem vill då köpa HP’s PC division? Kan det dyka upp ett nytt Lenovo som ju framgångsrikt tog över IBM’s PC-verksamhet (egentligen under andra förutsättningar)? Världen lider ju inte direkt brist på PC-tillverkare…

 

110803

Flyttade från iDisk till Dropbox och avvecklade all iDiskanvändning. Inte förvånande att Apple lägger ner iDisk som aldrig fungerat särskilt bra (snällt sagt). Vet inte om Dropbox fungerar bättre men den tjänsten skall åtminstone inte avvecklas i närtid. Blev imponerad av hur enkelt det var att komma igång med Dropbox.

 

110730

Första intrycket av Lion: detta är något annat, alltså ingen ”vanlig” uppgradering av ett operativ. Jag kan inte jobba som vanligt - behöver kanske hitta ett annat arbetssätt… t.ex. inte stänga applikationerna.

Skapade en del extraarbetet för mig att Java inte följde med distributionen.

 

110722

Uppgraderade till Mac OS 10.7 Lion på min MacBook Air 11”. Fungerade problemfritt; nedladdningen (Telia Homerun på Strömsunds camping) tog dock ca 3 timmar. Alla väsentliga applikationer fungerar problemfritt. Synkning med iDisk fungerar problemfritt. Jag avvaktar dock med att uppgradera min standarddator.

 

110721

Konstaterade att Adobe släppt sin första produkt på App Store, Photoshop Elements ver 9 (bara editorn). Kunde givitvis inte motstå köp…”

 

110616

Inser att jag aldrig kommer att tillägna mig tillräckliga kunskaper i programmen Photoshop, Indesign och Illustrator för att ens i liten omfattning kunna nyttja kraften i dessa produkter. Lightroom har jag funderat länge kring men kommer nu att gå över till Aperture. Den enda Adobeprodukt jag har kvar är Acrobat - den enda Adobeprodukt som jag ännu inte hittat ett vettigt alternativ till.

 

110511

Efter några uppdateringar av Rapid Weaver konstaterar jag att programmet nu är stabilt och att flera av de besvärande problem som fanns i utg 5.0 har eliminerats i utgåva 5.1.1. Det känns ändå inte som en produkt som jag gärna vill rekommendera. Prova gärna alternativ, t.ex. Sandvox 2 från Karelia Software.

 

110328

Hustrun är ivrig filmare och producerar årligen 2-3 filmer om ca 60 min. Hennes huvudsakliga redigeringsverktyg är Final Cut Express. Den färdiga filmen läggs på DVD via programmet iDVD. Med hjälp av programmet HandBrake konverteras filmen till jpeg4 som därefter importeras till iTunes för visningen på Mac, iPad eller TV via AppleTV. Lätt som en plätt och fungerar direkt! Själv föredrar jag att redigera film i iMovie som är betydligt enklare än Final Cut Express men tillräckligt kompetent för en inte alltför krävande amatörfilmare.

 

110324

Sedan två månader tillbaka använder jag en MacBook Air 11” för vardagsbruk (mail, nätbläddrande, mötesanteckningar). En mycket trevlig bekantskap, liten, lätt och robust - helt idealiskt. Den hade varit ännu bättre om skärmen hade varit av non-glare typ (alla som suttit på ett tåg och försökt arbeta med en glänsande skärm vet vad jag menar). När det gäller ”en dator för vardagsbruk” har jag ännu inte sett något smidigare verktyg, t.o.m. tangentbordet får godkänt - dock saknar jag tangentbordsbelysningen men tangenternas vita text mot svart bakgrund ger tillräcklig kontrast för att fungera även under sämre ljusförhållanden. OSX stöder hårdvaran perfekt!

 

110106

Använder sedan några månader tiilbaka RapidWeaver, en produkt från Realmac Software Ltd för att hantera min hemsida. Övergången från Dreamweaver var besvärlig och tog flera timmar innan jag hjälpligt kunde acceptera resultatet. Jag valde mellan RapidWeaver och iWeb - med facit i hand borde jag kanske valt iWeb eftersom RapidWeaver inte är helt stabil. Tiden får utvisa om jag håller fast vid RapidWeaver.

 

101029

Installerade MS Windows 7 Professional 64 och MS Office Professional 64 2010 på en 200 MB Boot Camp partition på en 13” MacBookPro. Installationerna gick helt problemfritt. För den som vill köra MS Windows på sin Mac är detta en mycket bra och enkel lösning. Om man vill köra MacOS och Windows parallellt via t.ex. Fusion gäller det att göra installationerna i rätt ordning. Annars riskerar man att få betala för nya licenser. Min erfarenhet är att virtualiseringsprogram typ Parallels och VMWare är en nödlösning som egentligen bara kan motiveras utifrån ett specifikt yrkesmässigt behov.

 

101007

I Microsofts Officepaket för Windows ingår en applikation som heter OneNote. Den har varit min favorit sedan 2003 på jobbdatorn. Det finns ingen konkurrent i samma kaliber i Macvärlden. Däremot finns ett flertal program som gör ungefär samma sak som OneNote. OmniOutliner Professional och MacJournal är så nära man kan komma OneNote. Det finns ett antal ytterligare program som skulle kunna komma ifråga, t.ex. Journler, Evernote, Circus Ponies Notebook, Scrivener, Emacs, SOHO Notes, Curio, NoteTaker. Inget av dessa program kan ensamt mäta sig med OneNote.

 

100926

Lyckades inte komma överens med Dreamweaver CS5 och bytte därför till en betydligt enklare produkt. Efter att ha slitit med Dreamweaver CS5 är jag beredd att placera denna produkt i samma kategori betr användarvänlighet som MS Windows Vista och MS Office 2007. Det kan naturligtvis också vara så att Dreamweaver har ett fokus mot den professionella marknaden. Hur-som-helst är jag inte längre Dreamweaveranvändare och konstaterar att det är ännu en Adobeprodukt som jag inte längre behöver.

 

100814

Konstaterade under semestern att skärmen på min 13" MacBook Pro inte är tillräcklig för det jag vill göra. Jag vill dessutom ha en matt skärm (förstår inte vem som vill ha de blanka skärmarna - de fungerar ju bara i mörkta rum). Så jag har idag köpt en 15" MacBook Pro med matt skärm. Datorbytet gick som vanligt mycket smidigt. Effektiv arbetsinsats ca 30 min (mest licenshantering). Dataöverföringen (ca 200 GB) tog knappt 6 tim.

 

100601, 100926

Uppgraderade mina Adobe produkter till CS5. Uppgraderingen gick utan problem och jag kom snabbt igång med de nya programmen. Utan att leta hittade jag några trevliga förbättringar jämfört med CS3, särskilt i Photoshop.

 

100601

För några veckor sedan såg jag mig tvungen att gå över till Office 2007 (från Office 2003) i Windowsmiljön. Efter ca 5 timmars kamp med nya Word, Excel och Powerpoint kom jag någorlunda upp på spåret igen, d.v.s. jag lyckades få verktygslisterna att innehålla det minimum av verktyg som jag behöver för att överhuvud taget kunna producera någonting. "Uppgraderingen" är en katastrof ur produktivitetssynpunkt, åtminstone för mig. Lite bedrövad känner jag mig faktiskt över med vilken okänslighet som Microsoft har behandlat en så förnämlig produkt som Excel. Förhoppningsvis är skadan reparerad i Office 2010.

 

100321, 100601

Har tagit min 4 månader gamla MacBook Pro 13" till nåder och kan nu mycket bättre förlika mig med det nya tangentbordet. Konfigureringen av en "ny dator" blev mycket enklare med MobileMe.

Läste att MS Office 2011 för Mac kommer att innehålla Outlook. Äntligen! Ett av de största hindren med att konvertera från Windows till OSX (d.v.s. mail, kalender och kontakter) kan därmed undanröjas, åtminstone för dem som ännu inte upptäckt MobileMe.

 

100304

MobileMe blev en mycket positiv upplevelse och fungerade klanderfritt under provperioden. Så nu har jag "Fullt medlemsskap".

Under jan-feb fick jag ökande problem med min 2 år gamla AirPort Extreme. Yttrade sig bl.a. i att signalstyrkan svajade och att internet kunde försvinna eller bli instabilt. Löste problemen med en ny AirPort Extreme. Därefter började mina andra nätverkskomponenter konstra, bl.a. en 1 år gammal Time Capsule som plötsligt fick problem med diskåtkomst. Jag har nu beställt en ny Time Capsule och hoppas att den löser problemet - vilket det nu är (tvivlar på att det har något med diskåtkomst att göra).

 

091229

Tecknade ett provabonnemang på MobileMe, en applikation för trådlös synkning mellan datorer och mobiltelefoner etc. och som huvudsakligen vänder sig till Appleanvändare. Man kan synka kalender, adressbok, bokmärken, dokument etc. Det finns även andra funktioner, t ex "Tillbaka till min Mac" som medger att man kan nå sin "hemma-mac" från en annan Mac. Provade med två MacBookPro och en iPhone. Konstaterade att applikationen var mycket lätt att sätta upp på alla apparaterna och att synkningen kom igång utan problem. Det var också enkelt att avinstallera tjänsten.

 

091212, 091218

Efter en månad med MacBook Pro 13" konstaterar jag att den inte duger som "standarddator" - bristen på grafikresurser blir ibland besvärande men avgörande är att skärmen helt enkelt är för liten för mina vardagsbehov. Jag hade också svårt att vänja mig vid tangentbordet som är lite speciellt till sin utformning. Ett växande problem blev den vassa kanten där man normalt vilar handlovarna - jag är inte beredd att ändra arbetsställning p.g.a. uppenbara brister i datorns utformning.

 

091114, 091124

Drog igång min nya MacBook Pro 13" - en elegant, bärbar dator från Apple. Denna gång tänker jag bygga jag upp alla applikationer från grunden (alltså ingen överföring från tidigare dator).

Det svarta tangentbordet har väsentligt ökat läsbarheten under olika ljusförhållanden - mycket bra!. Dock anser jag att den mekaniska utformningen av tangentbordet känns 70-talsmässig; jämför t ex med Lenovo's Thinkpaddatorer som har det i särklass bästa tangentbordet enligt min uppfattning. Av något obegripligt skäl har MacBooken kanter som känns onödigt råa (de är dock "råa" med hög precision!). Föreslår att man ökar radien med ett par tiondelar i kommande utgåvor. I övrigt tycker jag datorn är helt suverän. Bildskärmen är mycket bra (jag föredrar dock den matta skärmen) och grafikegenskaperna är acceptabla.

Sammanfattningsvis: en hyfsat elegant produkt som fungerar utmärkt! Tillräckligt diskret för att fungera i konferensrummet (den hade gärna kunnat vara ännu mindre). Bildskärmen borde vara antireflexiv.

 

091018

Konstaterar att alla mina applikationer nu fungerar "som vanligt" även under OS10.6. Det var problem med Adobes pdf-skrivare, Flip4Mac (wmv) och Airfoil men nu har det kommit uppdateringar till dessa applikationer och allt fungerar åter problemfritt.

Egentligen ganska imponerande: en dryg vecka efter en större uppdatering av operativet så är jag helt på banan igen. Av detta har jag lärt mig a tt vänta 1-2 månader vid nästa större uppgradering!

 

091011

Att ligga på framkant kostar energi. Jag uppdaterade till Mac OS 10.6 någon vecka efter att uppgraderingen släpptes. Konstaterade snabbt att en del funktionalitet fallit bort. Det som mest störde mig var att Adobes PDF-skrivare ersatts av ett alternativ som helt enkelt inte fungerar (eller: fungerar under vissa tillrättalagda omständigheter). Problemet är uteslutande Adobe's och är klantigt i kubik. Som vanligt erbjuder Adobe's support ingen hjälp.

Tyvärr fungerade Flip4Mac inte heller efter uppgraderingen. Innebär att att man är hänvisad till VLC för att hantera Windows media format. Det fungerar men är betydligt mer omständigt än Flip4Mac.

 

090104, 090111, 091011

Har tillbringat ett antal timmar med att från grunden bygga upp min Macmiljö i en ny MacBook Pro. Återställde därefter datorn fullständigt och lät Time Machine fixa en återföring från den tidigare backupen. Effektiva arbetsinsatsen är som följer:

- Bygga själv: ca 14 timmar

- Time Machine: knappt 2 timmar (återföringen tog dock ca 30 timmar men denna tid är passiv).

Ur funktionssynpunkt märkte jag ingen skillnad. Återföringen blev dock större (ca 1,5 Gbyte) än när miljön återuppbyggdes. En del fel i den tidigare miljön överfördes inte via Time Machine.

Slutsats: låt Time Machine göra jobbet!

I OS 10.6 har backupen och återföringen ytterligare förbättrats. Det är en ren fröjd att bygga upp en ny dator från en backup i Time Capsule från ett 10.6-system. Att byta dator kan numer betraktas som något mycket smärtfritt. (Allt fungerade direkt - enkla anvisningar. Nackdelen är att det tar tid, ca 30 tim för 400 GB över WLAN.)

 

090102

Flyttade min UBUNTU-miljö till en IBM Z61m (Windows XP). Märkligt nog tycks denna installation vara stabilare.

 

081103, 090111

Installerade en populär Linuxdistribution, UBUNTU, på en IBM T60 (Windows XP). Nedladdningen gick bra även om det inte var självklart hur man överförde den nedladdade .iso filen till en CD. Installationen från CD'n gick utan problem och efter omstart kunde man välja mellan Windows och UBUNTU. Att komma igång med UBUNTU, överföra filer etc. vållade heller inga problem och det var en fröjd att konstatera att flera av de programtyper som jag normalt använder var förinstallerade (browser, mail, ordbehandlare, bildbehandling) och fungerade bra. Även mot hårdvaran fungerade UBUNTU acceptabelt; jag lyckades dock inte få hibernation att fungera.

Installationen är inte helt stabil - hängningar inträffar då och då. En Windowsanvändare kanske inte märker någon större skillnad.

Konstaterar att man nog behöver vara lite av entusiast för att ge sig i kast med UBUNTU.

 

080811

Trött på en ständigt krånglande IBM T61 med Vista och ett alltför avancerat filmredigeringsprogram (Premiere CS3) skaffade även hustrun en MacBook Pro och utrustade den för bild- och filmredigering med Aperature och Final Cut Express. Så nu kan hon fokusera på filmredigering igen och började snabbt redovisa resultat.

Köpte en iPhone 3G och konstaterade att den fungerade utmärkt som telefon, d.v.s. jag hör bra i den och jag hörs bra. För en telefon torde väl detta detta vara ett viktigt urvalskriterium. Synkning mot iCal och Adressbok fungerar perfekt - kalendern är mycket bra. iPhone kan också uppföra sig som en iPod och mina radioprogram (podcast) fick jag plötsligt bättre access till. Hittills bara positiva erfarenheter av iPhone!

 

080518

Fick problem med Parallels som inte accepterade att drivrutiner för mina Garminnavigatorer installerats både för Mac och PC. Avinstallationen av Parallels + hela Windows Vista installationen tog 3 sek...! I stället öppnade jag en 32 GB partition på hårddisken och installerade Windows med hjälp av Boot Camp. Inte helt intuitivt - jag blev tvungen att läsa bruksanvisningen för att förstå vilka tangenter på min MacBook Pro som svarade mot ett Windowstangentbord. Installerade därefter VMware för att slippa starta om Macen när jag behöver in i Windows.

VMware blev en mycket positiv upplevelse. Den hanterar BootCamppartitionen som en "virtual machine". Erforderliga bryggor mellan miljöerna (gemensamma mappar, tillgång till hårdvara från Windows etc) var enkelt att få till och tycks fungera stabilt. Plötsligt blev det kul att köra Windows igen - nu som ett fönster på skrivbordet och som kan hanteras som vilken applikation som helst. Grafiktunga Windowsspel måste dock köras direkt i Boot Camp.

Licenshanteringen i MS Office 2003 för Win fungerar inte i Fusion - det går helt enkelt inte att mata in produktnyckeln (MS support bekräftade detta problem). Fungerar dock problemfritt med MS Office 2007 för Win.

 

080415

Installerade en Airport Extreme som hemmets basstation och en Time Capsule för backup via Time Machine. Bytte dessutom arbetsrummets stereoanläggning mot ett par dfeldt audioengine 5 som anslöts till det trådlösa nätverket via en AirPort Express. Det tog <1 timme att få allt detta att fungera! Time Capsulen låter dock en del och fick därför placeras i ett ventilerat garderobsutrymme.

 

080304

I samband med köp av en ny dator erbjöd Macoteket Windows Vista Ultimate Edition och Parallels för 1600 kr + moms. Av ren nyfikenhet köpte jag paketet och installerade det på en 1:a generationens MacBook (uppgraderade till OS10.5). Hela installationen gick utan problem. Kompletterade med MS Office Professional 2003 - även denna installation gick problemfritt. Inga problem att lägga in en backup från en PC (NTFS). Häftigt! Frågan är bara vad man skall ha det till…?

 

080124

Att ta backup på en bärbar dator kräver disciplin och det är lätt att missa någon gång. Just då kraschar naturligtvis hårddisken eller så händer något annat som gör att man tappar information. Därför tycker jag att Apple Time Capsule är en spännande nyhet. Tillsammans med Time machine lär backuptagningen nu kunna ske automatiskt. Detta kommer jag självklart att prova!

 

080120

Tillverkade en bildsida i InDesign. Konstaterade att InDesign påminde om gamla Pagemaker som var min favoritordbehandlare under 80-talet. Bildsidan hade jag lika gärna kunnat göra i Pages eller MS Word men det hade inte varit lika roligt...! När jag försökte öppna gamla Pagemakerfiler i InDesign kraschade programmet - konsekvent!

 

080112

Första försöket att editera med Dreamweaver. Har hittills arbetat med Frontpage. Inser att det kommer dröja ett bra tag innan jag är på banan med Dreamweaver.

Fr o m idag är en Apple MacBook Pro min "huvuddator". Alla dokument och viktigaste applikationerna är överförda. Outlook mail till Apple mail gick mycket smidigt med hjälp av MessageSave. Outlook (som jag måste använda i jobbdatorn) synkar bra med hjälp av Mark/Space och en handdator men denna applikation är ännu inte tillräckligt stabil för att garantera att även kalendern och, i viss mån även Att-Göra+Listan synkar perfekt mellan Mac-handdator-PC. Adressboken är det inga problem med vad jag hittills sett.

 

071216

Drog igång en sprillans ny MacBook Pro. Det tog ca två timmar att genomföra grundinställningar, föra över program, dokument och mailkonfiguration från en befintlig Mac samt därefter genomföra onlineuppdatering av alla programvaror. Två timmar för att byta dator är klart acceptabelt, tycker jag.

Under de närmaste månaderna kommer jag att fundera över om det skulle vara någon fördel för mig att låta Macen bli min "huvuddator" så som jag hade det åren 1989-1996.

 

071215

Testade Elgato Eye TV Hybrid för marksänd analog/digital TV (DTT) på en MacBook. Jag använder huvudsakligen Telias TV-utbud via ADSL (27 kanaler, tror jag). Video och ljudkanaler (L+R) från dekodern från Motorola (gratis från Telia) kopplades till Elgato-dosan via medföljande kablage. Allt fungerade perfekt.

För Windows tillhandahåller HAUPPAUGE en dosa som verkar vara identisk med Elgatos, Hauppauge WINTV HVR-900 DVB-T MINI USB 2.0. Programvaran från Hauppauge kan dock inte mäta sig med Elgatos - men visst fungerar det, åtminstone hjälpligt. På installationsskivan finns ett program som tar bort WINTV från datorn. Detta lilla hjälpprogram rekommenderas särskilt (det går inte att ta bort WINTV via avinstalleraren).

 

071129

På temat "föra över Outlook till Mac" provade jag MessageSave från TechHit för att exportera mailmapparna i Outlook till Mail. MessageSave uppenbarar sig under "Verktyg" på verktygsfältet i Outlook och ger ett antal spara-alternativ. Man väljer mbox. Filen som då genereras överför man till Macen och importerar till Mail. Resultatet blev klart godkänt. Inga problem med bilagor eller sv tecken. Suveränt!

 

071111, 080121

Hur föra över Outlook till en Macintosh's Adressbok och iCal eller till MS Entourage? Efter att testat några olika alternativ fastnade jag för Mark/Space The Missing Synk for WM. Det fungerade utmärkt redan vid första försöket. Sv tecken översattes och sorterades korrekt - det enda av de testade alternativen som helt lyckades med detta. (Överföringen av adress- och kalenderuppgifterna sker alltså via en PocketPC. Hur programmet hanterar synkningen mellan Outlook-PPC kombinerat med Mac-PPC i ett fortvarighetstillstånd har jag inte provat - ännu!)

080121 Tyvärr - synkningen mellan Outlook-PPC kombinerat med Mac-PPC är inte att rekommendera. Man får nog välja om man vill synka PPC:n mot en Mac eller mot en PC.

 

071104

I sv MacWorld #9 gör Joacim Mellin upp med Macen om "saker som suger". Under rubriken "Snorkiga Apple" skriver han "Apple är faktiskt en stor anledning till att Macen suger" och sedan nämns några exempel på otrevligt bemötande. Övriga saker som suger är i huvudsak relaterat till (brister hos) MS och sådant som är självklarheter för PC användare men som saknas på Macen. Artikeln avslutas med sedvanliga uppmuntrande tillrop till fansen: "vill jag köra XP, Microsofts inbyggda (usla) fotoeditor, (usla) Windows Media Player och (katastrofala) Internet Explorer, eller vill jag köra Mac OS X, iPhoto, iTunes och Safari?" Man frågar sig vilka tillmälen som tillvitas de fyra senare programmen - om nu detta skulle vara relevant i diskussionen.

 

071020

Drog igång hustruns nya ThinkPad T61 med Vista och MS Office 2007. Mäktigt! Det här är förvisso inget för minimalisten. Det tog 4-5 timmar innan allt var på plats och fungerade hjälpligt. Mest problem vållade det trådlösa nätet som jag inte lyckades få igång utan den inbyggda guiden. Mest irritation vållade allt medskick från Lenovo - det mesta säkert bra att ha men inte just vid installationstillfället! Väl igång blev Vista en positiv upplevelse - stramt, förhållandevis lätt att komma igång med.

 

071012

Besökte Macoteket på Drottninggatan i Sthlm. Var väldigt nära att köpa en MacBook Pro. Det enda som avhöll mig var vetskapen om att en ny version av MacOS kommer i dagarna och att en uppgraderad hårdvara lurar runt hörnet.

 

Uppdaterad 2018-10-16

© L. Bertil Jönsson, Karlskoga